همیشه پیش گیری بهتر از درمان است. دندانپزشکی هم از این قاعده مستثنی نیست. در بسیاری از موارد با مراجعه مرتب به دندانپزشک و اقدامات پیش گیرانه، می توان از بروز پوسیدگی جلوگیری یا آن را در مراحل اولیه متوقف کرد.علاوه بر این با پیش گیری از بیماری های دهان و دندان می توان سلامتی فرد را حفظ کرد. ضمن اینکه هزینه پیش گیری به مراتب کمتر از هزینه درمان می باشد. درمان های پیش گیرانه شامل موارد زیر هستند:

بروساژ و تمیزکردن دندان ها:

حداقل هر 6 ماه یک بار برای از بین بردن رنگدانه ها و تجمع پلاک توصیه می شود.

کاربرد موضعی فلوراید:

وارنیش فلوراید نوعی خمیر حاوی فلوراید با غلظت بالا بوده که معمولاً پس از بروساژ دندان ها، بر روی آنها اعمال می شود. این ماده با تقویت ساختار دندان ها، باعث جلوگیری و آهسته تر کردن روند پیشرفت پوسیدگی می گردد. وارنیش های فلوراید امروزی با طعم های مطلوب برای کودکان عرضه شده ، روند انجام آن حدود 15 دقیقه زمان می برد. هم چنین انجام آن نیازی به بی حسی موضعی ندارد. (جهت آشنایی بیشتر با فلوراید و انواع آن به این مطلب مراجعه کنید.)

فیشورسیلانت (شیارپوش) : (Fissure Sealant):

اغلب پوسیدگی های دندان های خلفی از شیارها و فرورفتگی های موجود در سطح جونده شروع می شوند. این دندان ها به ویژه در چند سال اول بعد از رویش، به علت طی کردن روند بلوغ و معدنی شدن به پوسیدگی مستعدتر می باشند. بنابراین پوشاندن این سطوح با ماده رزین (Sealants) از این نوع پوسیدگی جلوگیری می کند. این ماده هم رنگ دندان ها بوده که به طور معمول روی سطح جونده دندان های خلفی که دارای شیارهای عمیق مستعد پوسیدگی هستند، قرار می گیرد. پس از جریان پیدا کردن ماده به درون شیار دندان ها ، با نور سخت می شود تا از تجمع پلاک و باکتری ها بر روی دندان ها جلوگیری کند.

این درمان یکی از موثرترین روش های پیشگیری از پوسیدگی در سطوحی است که روی آن قرار داده شده است. اگرچه هنوز هم احتمال ایجاد پوسیدگی در سطوح بین دندان وجود دارد ، فیشورسیلانت ها به طور قابل توجهی احتمال کلی ایجاد پوسیدگی را کاهش می دهند.

 

بررسی و مشاوره در مورد عادات دهانی:

نوزادان با رفلکس مکیدن ذاتی متولد می شوند. در واقع ، نوزادان در حالی که هنوز در رحم هستند ، شروع به مکیدن انگشتان خود می کنند. مکیدن انگشت شست یا پستانک در طی چند ماه اول زندگی نسبتاً بی ضرر است و در واقع ممکن است از نظر عاطفی برای نوزاد آرامش بخش باشد. با این حال ، مکیدن طولانی مدت که تا سالهای پیش دبستانی ادامه پیدا کند، ممکن است موجب بروز عوارض طولانی مدت در دهان شود.

مراقبت های پس ازخدمات دندان‌پزشکی

برای رزرو نوبت در کلینیک دکتر زهرایی لطفا فرم زیر را تکمیل کنید.